I en debat artikel på sn.dk byder borgmesteren helt som forventet DSB velkommen til Vinge, og fremhæver så en række punkter som argumentation. Men alle de mange negative aspekter ved projektet som Fjordlandslisten og andre partier har påpeget adresseres slet ikke.
Det er reelt kun de få forbedringer i Vinge centrum med cykel/gangbroren samt stien over den kommende motorvej (punkt 8-10) som projektet bidrager med. Men dette har så bare ikke noget med selve DSB anlægget at gøre men skal blot fungere som kompensation til Frederikssund kommune for alle de negative forhold ved DSB Anlægget.
Disse negative forhold vil på den lange bane forventeligt blive mange gange dyrere for kommunen i form af offeromkostninger både økonomisk, for det grønne hjerte i Vinge, og for Vinges image og tiltrækningskraft på nye investorer og ikke mindst borgere som er essentielle for kommunens bosætningsstrategi.
Det er efter vores opfattelse at sælge ud og vil, hvis det godkendes af byrådet, være endnu en tilføjelse til rækken af Vinge skandaler.
Men borgmesteren vil så have fået sit eget “Washington monument” der kan pryde Vinge og landskabet og være en markant øjebæ ved indgangsportalen til Frederikssund. Det kan passende betegnes “Det skæve tårn i Skinneland”
Fjordlandslisten byder derfor ikke DSB anlægget velkommen til Vinge, men ser frem til at byde andre virksomheder velkomne, der vil kunne bidrage meget mere til kommunens økonomi og uden alle de negative aspekter som DSB anlægget vel medføre. Det et SUND FORNUFT.
Nedenfor er alle borgmesterens punkter adresseret.
1. 200 nye statslige, sikre arbejdspladser. | Lokale arbejdspladser er “Fugle på taget”: De 200 arbejdspladser vil sandsynligvis ikke gavne Frederikssund betydeligt, da mange af disse stillinger formentlig vil blive besat af folk, der bor uden for kommunen, i hvert fald på den korte til mellemlange bane. Nogle medarbejdere vil muligvis over tid tilflytte kommunen, men hvor mange er meget usikkert. Derfor er dette argument ”Fugle på taget” Mere økonomisk attraktive virksomheder: Der kan tiltrækkes andre private virksomheder til Vinge, som passer bedre til kommunens udviklingsplan og kvalitetsprogram. Disse virksomheder vil kunne skabe flere arbejdspladser pr. hektar, have større potentiale for vækst og dermed skabe flere langsigtede økonomiske fordele for kommunen. Ydermere vil disse virksomheder betale selskabsskat til kommunen og bidrage med vækstmuligheder som er meget begrænset ifm. DSB anlægget. |
2. 15-20 nye lærlinge- samt praktikpladser. | Begrænset antal pladser: Selvom flere lærlingepladser er positivt, er antallet relativt lille sammenlignet med de store omkostninger ved projektet. Alternativer findes: Kommunen kan fremme flere praktikpladser gennem andre mindre indgribende initiativer uden at ofre grønne områder og byens bæredygtige profil. |
3. Kommunal anvisningsret til overskydende erhvervsjord | Mere økonomisk attraktive virksomheder: Andre private virksomheder kan tiltrækkes til Vinge uden at gå på kompromis med naturen og gældende visioner og planer. Ineffektiv arealanvendelse: DSB’s anlæg vil bruge 30 hektar jord til 200 arbejdspladser, mens traditionelle virksomheder kan skabe samme antal arbejdspladser på kun 1-2 hektar. På arealet nord for Fredsskoven vil der eksempelvis være plads til 2 virksomheder af Topsils størrelse og disse vil sikkert kunne bidrage med flere arbejdspladser end DSB anlægget. Langsigtede økonomiske fordele ved andre virksomheder: Private virksomheder har større vækstpotentiale og vil betale selskabsskat, hvilket gavner kommunen økonomisk på lang sigt. |
4. Dobbelt så meget skov i kommunen 2:1. | Tab af lokal natur og rekreative områder: DSB-projektet vil kræve fjernelse af 8 hektar fredskov, hvilket svarer til 80.000 m² grønne arealer. Dette er en væsentlig del af Vinges grønne hjerte og udgør en stor del af de rekreative og naturbeskyttede områder i byen. Desuden fjernes i størrelsesorden 6-8 HA af den planlagte grønne støjvold, der erstattes af spor samt en mekanisk støjmur evt. suppleret med et smalt grønt hegn for at skjule den 6+ meter høje støjmur. Lang genopretningstid og placering: Natur kan ikke bare flyttes. Erstatningsskoven vil sandsynligvis blive placeret et andet sted, da der ikke er plads i Vinge og det vil tage årtier at opnå samme biodiversitet og rekreative værdi som den eksisterende skov. Desuden handler dette i høj grad også om bynær natur og den mistes i stor stil med dette projekt. Strider imod kvalitetsprogrammet: Fjernelsen af fredskov går imod målet om at bevare naturen som en central del af byens struktur. Det er i modstrid med med ikke blot Vinge udviklingsplan og kvalitetsprogram men også kommunens naturstrategi. |
5. Bedre støjafskærmning fra den kommende motorvej. | Ingen beviser for bedre støjdæmpning: DSB har kun fremlagt udokumenterede påstande og kunne tidligere ifm. placeringen i Sydbyen ikke komme med faktuelle og troværdige svar på støjproblematikken. Der er ingen konkrete fakta på dette område Mekaniske støjskærme vs. brede støjvolde: Der er ingen evidens for, at mekaniske støjskærme dæmper støjen bedre end brede, bevoksede støjvolde. Tab af rekreativt område: Den planlagte brede støjvold skulle også fungere som et rekreativt naturbælte. At erstatte den med en mekanisk støjskærm fjerner de natur og rekreative værdier og går imod Vinges vision om en naturnær by og Vinges udviklingsprincipper og bæredygtighedvision. I stedet skal man fastholde planen med de grønne støjvolde, der er en del at den grønne og blå plan for området. Man kan passende lade sig inspirere af Støjdragen i Silkeborg der i omfang er meget lig med det der er brug for i Vinge. |
6. Flere byggeretter og tættere byggeri grundet bedre støjafgrænsning. | Kvalitet over kvantitet: Flere boliger tæt på motorvejen og værkstedet kan føre til dårligere boligkvalitet på grund af støj og forurening. Mistet attraktivitet: Tab af grønne områder og rekreative faciliteter kan gøre Vinge mindre attraktiv for potentielle tilflyttere, hvilket undergraver bosætningsstrategien. Usikker gevinst: Den påståede forbedring i støjafgrænsning er ikke dokumenteret og opvejer ikke tabet af natur og livskvalitet. |
7. Store dele af baneterrænet er under niveau og dermed ikke synligt. | Visuel påvirkning består: Selvom dele af anlægget er under niveau, vil værkstedet og tilhørende faciliteter stadig være synlige og dominere landskabet tæt på boligområder. Fragmentering af landskabet: Det store indhegnede område vil splitte landskabet og påvirke stisystemer og grønne korridorer negativt. Der står følgende ift. Det grønne erhverskvarter som DSB anlægget på ingen måde honorerer: Udearealerne omkring bebyggelsen skal være udprægede grønne og offentligt tilgængelige. Offentlige stier til Frederikssund by, Det Grønne Hjerte og det omkring læggende landskab skal sikres Industripræg i naturen: Det industrielle anlæg er i konflikt med visionen om en harmonisk, naturintegreret by. |
8. Opgraderet station i Vinge | Forbedringer kan ske uafhængigt: Stationen kan opgraderes gennem andre projekter uden at acceptere DSB’s værksted. Dette tiltag har ikke noget med selve DSB anlægget at gøre. Det er blot en økonomisk kompensation fra DSB for at sælge projektet til kommunen. Ikke tilstrækkelig kompensation: En bedre station opvejer ikke tabet af fredskov, grønne områder og rekreative faciliteter samt de offeromkostninger som dette projekt medfører generelt for Vinge. Langsigtede værdier prioriteres: Byens natur og rekreative områder og vision har større langsigtet værdi end en opgradering af stationen. |
9. Cykel- og gangbro over banen i centrum af Vinge | Kortvarig gevinst, langsigtet tab: Den er i allerede end del af planen i Vinge og har ikke noget med selve DSB anlægget at gøre. Det er blot en økonomisk kompensation fra DSB for at sælge projektet til kommunen. At få broen nu indebærer store kompromiser med byens udvikling og naturværdier. Alternative finansieringsmuligheder: Kommunen bør undersøge andre måder at finansiere broen på uden at ofre Vinges vision. Broen alene opvejer ikke tabet: Den strategiske betydning af broen på kort sigt kan ikke retfærdiggøre de omfattende negative konsekvenser af værkstedet for området på længere sigt. |
10. Ny forbindelse over motorvejen for cykler og gående | Uafhængig udvikling foretrækkes: Infrastruktur bør udvikles uden at være bundet til projekter, der skader byens vision. Det store indhegnede DSB anlæg og sporområde gavner ikke mobiliteten i Vinge Nord/Nordvest og flere andre planlagte stisystemer og veje bliver fjernet. Den er i øvrigt allerede end del af planen i Vinge og har ikke noget med selve DSB anlægget at gøre. Det er blot en økonomisk kompensation fra DSB for at sælge projektet til kommunen. Ikke værd at ofre naturen for: Forbindelsen er positiv, men opvejer ikke de negative miljømæssige og sociale konsekvenser for lokalområdet. Langsigtet planlægning: Kommunen bør planlægge forbindelsen inden for rammer, der harmonerer med udviklingsplanen og kvalitetsprogrammet. |
11. Bedre prioritering af Vinge og Frederikssund på S-tognettet. | Ingen garanti for prioritering: Prioritering af togdrift afgøres af mange faktorer, ikke kun værkstedets placering. Der er intet i DSB’s oplæg der indikerer at Frederikssund vil blive prioriteret ift. almindelig S-togs drift, hvis anlægget placeres i Frederikssund. Risiko for falske forhåbninger: At basere beslutninger på antagelser om prioritering kan være misvisende. Fokus på lokale behov: Kommunen bør arbejde for bedre togforbindelser uafhængigt af værkstedets placering. |
12. Kommunen vil tage et stort skridt i klimaindsatsen ved at støtte grøn kollektiv transport. | Lokale miljøhensyn vejer tungt: Dette værksted bidrager ikke til kommunes egen klimaplan omkring CO2 neutralitet. Det er udelukkende et element ift. den nationale strategi og effekterne vil være de samme uanset hvor værkstedet bliver placeret. Klimaeffekten kommer ved at få flere til at bruge offentlig transport, og det kan en placering af et værksted ikke påvirke. S-togene i dag er jo allerede elektriske. Værkstedet er ikke Cleantech: Anlægget opfylder ikke kriterierne for Cleantech og bidrager ikke aktivt til byens bæredygtighedsmål som det er defineret i kvalitetsprogrammet. Dog vil selve værkstedet vil blive bygget efter DGNB Guld standarden. Der er dog ikke meget bæredygtighed over de store sporarealer og det store lukkede/indhegnede område. Andre måder at bidrage på: Kommunen kan støtte grøn transport uden at kompromittere sine egne grønne områder, visioner og planer. Værkstedet bidrager ikke direkte til nogen forbedringer her. |
13. Sikkerhed for at motorvejen etableres i henhold til tidsplanen | Uheldig afhængighed: Infrastrukturprojekter bør ikke være betinget af hinanden på en måde, der tvinger uønskede projekter igennem. Motorvejen bør vurderes separat: Beslutninger om motorvejen bør træffes uafhængigt af værkstedet og baseres på trafikale behov. Kommunens interesser først: Det er ikke i kommunens bedste interesse at acceptere et projekt, der strider imod udviklingsplanen, for at sikre motorvejsbyggeri. Statslig pres ?: At borgmesteren i sit debatindlæg nævner at dette projekt vil garantere at motorvejen kommer er jo helt grotesk, da den er en del af den nationale infrastrukturaftale. Har der mon allerede været pres fra DSB/Regeringen på dette område ? |
14. Værkstedet passer ind i Byrådets Kvalitetsprogram 2024 | Konflikt med Vinges udviklingsplan og kvalitetsprogram: Det er decideret forkert, at dette projekt er i overensstemmelse med gældende kvalitetsprogram og udviklingsplan. DSB-projektet strider imod flere centrale elementer i Vinges udviklingsplan og kvalitetsprogram. Ifølge udviklingsplanen er det en målsætning at skabe en bæredygtig by med naturen som integreret del, hvor grønne områder og stisystemer forbinder byens forskellige dele. DSB’s projekt vil fjerne 8 hektar fredskov, som er en væsentlig del af Vinges grønne hjerte, og ødelægge planlagte stisystemer samt fjerne hele den planlagte Støjvold der også skulle fungere som et større natur/kreativt bælte for Vinge Nord (Skovlandet). Overskridelse af erhvervsområdets grænser: Selvom fredskoven er placeret inden for erhvervsområdet, har det aldrig været intentionen, at den skulle vige for byggeri. Udviklingsplanen angiver, at eksisterende naturværdier skal bevares og integreres i byudviklingen. Naturen er en af de 3 bærende søjler i Vinges bæredygtighedsprincipper. Projektet kan ikke holdes inden for erhvervsområdet: DSB-projektet overskrider de planlagte rammer for erhvervsområdet ved at inddrage fredskov og planlagte grønne områder, som ifølge planerne skulle bevares og styrkes. Dette underminerer principperne om en sammenhængende bystruktur med naturen som omdrejningspunkt. Store administrative omkostninger: DSB projektet vil medføre store administrative byrder på forvaltningen som i forvejen er meget presset specielt indenfor byggesagsbehandling hvor der er meget lange sagsbehandlingstider. Manglende Respekt for planer: Vinge Kvalitetsprogram er kun 6 måneder gammelt, men dette projekt vil medføre store ændringer og konflikte med mange elementer i planen. Ikke alene skal der udarbejdes en lokalplan men også kommuneplantillæg samt en revision af følgende planer : Jordhåndteringsstrategi: Placeringen af værkstedet ændrer på præmissen for gennemførelse af den bæredygtige jordhåndteringsstrategi for Vinge. Busvej nedlægges og derfor skal der arbejdes med en revideret planlægning af koblingen til Frederikssund By Mobilitetsplan for Vinge, som sikrer en robust revideret planlægning af byens infrastruktur afledt af projektets infrastrukturelle ændringer. Vandhåndteringsplan. Vandhåndteringen er allerede udfordret i Vinge. Der er ikke meget respekt for gældende planer hvis dette projekt godkendes, og det vil være det sidste søm i kisten ift. troværdighed over Vinges udvikling. Og man kan derfor ligeså godt skrotte de flotte planer og intentioner hvis dette projekt godkendes, for så er planerne ikke det papir værd de er skrevet på. Man kan så også ligeså godt placere Novafos kommende Superrenseanlæg ved siden af DSB anlægget. Så er hele erhvervsområdet udnyttet til flotte “Cleantech” virksomheder, som så passende kan pryde forsiden af en salgsfolder til kommende investorer og borgere i Vinge. På bagsiden kan man så have et billede at den opgraderede standardstation med den betalte cykel/gang bro og “Washington monumentet” (Fællesmagasinet) i baggrunden. Svækket tillid og konsekvenser for bosætning: Tillid til kommunens planer er afgørende for at tiltrække investorer og borgere. Hvis kommunen afviger fra de vedtagne planer, risikerer man at svække denne tillid. DSB’s projekt kan skabe en negativ spiral, hvor efterspørgslen på at bosætte sig i Vinge falder, hvilket har økonomiske konsekvenser for kommunen. Strider mod bæredygtighedsprincipper: Vinge skal være en bæredygtig by med fokus på miljø, sociale forhold og økonomi. DSB’s anlæg bidrager ikke til denne vision, da det medfører tab af natur, fragmentering af grønne områder og potentiale for øget støj og forurening. Historiske kompromiser og imageproblemer: Tidligere afvigelser fra planerne, såsom nedgradering af den arkitekttegnede S-togsstation og placeringen af fællesmagasinet, har allerede svækket Vinges image. Yderligere kompromiser med DSB-projektet kan skade byens attraktivitet yderligere. og få store langsigtede konsekvenser. |
30 ulemper ved DSB anlægget
Nedenfor er en liste med 30 ulemper/negative aspekter ved DSB anlægget i Vinge
1. Konflikter med Vinge udviklingsplan og kvalitetsprogram på en række væsentlige punkter.
2. Kan ikke holdes indenfor erhvervsområdet men kræver et større areal udenfor til skinneanlæg og vaskehal.
3. Kræver betydelige ændringer af planer herunder et kommuneplantillæg.
4. De 200 lokale arbejdspladser er “fugle på taget”
5. Nedlægger 8 HA fredsskov, der selvom det er placeret i erhvervsområdet, aldrig har været tiltænkt skulle fældes for at vige for byggeri, da det er en væsentlig del af det grønne hjerte.
6. Nedlægger støjvold der også skulle fungere som grønt natur/rekreativt bælte og visuel barriere mod kommende motorvej.
7. Skaber mistillid til kommunens evne til at fastholde visioner og planer
8. Vil ligge klods op af kommende boligområder i Vinge Nord med støj,lys og visuelle påvirkninger. Der er ikke som i Sydbyen plads til en stor grøn bufferzone mod boligområdet..
9. Det 30 HA store område vil være lukket og indhegnet og ikke en integreret del af det grønne erhvervsområde i Vinge Nord. Der er intet grønt eller bæredygtigt ved 14 km skinner.
10. Skader Vinges image som en grøn, bæredygtig og naturintegreret by.
11. Vinge vil blive mindre attraktiv og få sværere ved at klare sig i konkurrencen med boligprojekter i andre kommuner. Der er i forvejen et markant boligoverudbud i regionen.
12. De mange planer det skal tilrettes vil medføre en stor administrativ byrde på forvaltningen.
13. Vinges grønne hjerte og grønne områder vil blive reduceret med 12-14 HA hvilket svarer til ca. 25%
14. Projektet skaber kun 200 arbejdspladser med et stort arealforbrug. Andre private virksomheder vil kunne levere mange flere arbejdsplader på meget mindre areal og uden de mange negative følgevirkninger.
15. Planlagte stier og veje (busvej) nedlægges
16. Der er ingen evidens for at mekaniske støjskærme vil kunne dæmpe støjen bedre end en bred bevokset støjvold der desuden skulle fungere som natur/rekreativt område og udgøre en visuel barriere mod kommende motorvej. Se eksempelvis Støjdragen i Silkeborg
17. De positive tiltag ifm. stationen, cykel/gangbro og sti over motorvej er ikke relateret til DSB anlægget men en kompensation for at sælge projektet til kommunen.
18. DSB betaler ikke selskabsskat til kommunen og vil derfor være økonomisk mindre attraktiv end private virksomheder.
19. Begrænsede vækstmuligheder ift. flere arbejdspladser på længere sigt.
20. Vinges image vil blive endnu mere belastet end det de i forvejen på grund af tidligere skandaler og dårlige beslutninger.
21. Stor øjebæ ved indgangsportalen til Frederikssund by
22. Vil påvirke private lodsejere der kan risikere at blive eksproprieret.
23. Der er ikke kommet yderligere fakta vedrørende eksempelvis støj og lysforurening som var nogle af de primære faktorer for fravalg af projektet i Sydbyen. DSB kan ikke levere disse Fakta
24. Erstatningsskov x2 vil ikke kunne etableres i Vinge og vil derfor ikke komme Vinge borgere til gavn. Desuden kan naturen ikke bare flyttes. Det tager årtier for erstatningsskoven at vokse til.
25. Vinge Nord/Nordvest vil blive mindre attraktiv for kommende investorer og borgere og der vil få en negativ påvirkning på kommunens ambitiøse bosætningsstrategi.
26. Anlægget kan skræmme andre rigtige Cleantech virksomheder væk da mange nok ikke har lyst til at være nabo til et sådant anlæg.
27. De langsigtede offeromkostninger på grund af dette projekt vil påvirke kommunens økonomi negativt og reducere ROI på de store investeringer der allerede er foretaget i Vinge.
28. De positive forbedringer af stationen herunder cykel/gangbro bør kommunen selv finansiere når der er råderum til dette i investeringsplanen som skal revideres inden udgangen af Q1 2025. Man skal ikke sælge ud for at opnå en kortsigtet besparelse der på længere sigt vil blive et større tab.
29. DSB anlægget er ikke den type virksomhed som er den ønskede profil til erhvervsområdet i Vinge af flere forskelluge årsager.
30. Vinge skal ikke være en losseplads for statslige anlæg som ingen andre vil have. Vinge har allerede et markant ar i centrum i form af Fællesmagasinet og Novafos superrenseanlæg er på vej lige nord for Vinge Nord erhvervsområde. Stop ulykken og respekter egne visioner og planer. Så er der stadigvæk en chance for Vinge kan blive et attraktivt aktiv for Frederikssund kommune.
Tagged with: Natur, Respekt, Respekt for planer, SUND FORNUFT, Vinge